کد خبر 1651574
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱
فولاد سلاح‌های اسرائیلی از کجا تامین می‌شود؟

درحالی‌که دولت‌مردان ترکیه صادرات فولاد به اسرائیل را محدود کردند، آمارها از افزایش ۱۰۰ برابری صادرات فولاد آنکارا به تل‌آویو خبر می‌دهد.

«در ۸ ماه اخیر صادرات فولاد ترکیه به فلسطین ۱۰۰ برابر شد». این آمار از داده‌های مجمع صادرکنندگان ترکیه (TIM) استخراج شده است.

همه فعالیت‌های اقتصادی که به فولاد نیاز دارد، در یک سال گذشته در نوار غزه به دلیل حملات اسرائیل متوقف هستند.

روزنامه‌نگار ترک متین جیحان می‌گوید که ترکیه همچنان نیاز ارتش اسرائیل به فولاد را تأمین می‌کند، اما در اسناد گمرکی صادرات را به دروغ به نام فلسطین ثبت می‌کند.

تارنمای Middle East Eye در گزارشی مدعی شد که تاجران ترکیه صادرات برخی محصولات به اسرائیل را افزایش داده‌اند، زیرا دولت در این زمینه سخت‌گیری ندارد.

چند روز پس از عملیات طوفان‌الاقصی بود که دولت ترکیه اعلام کرد، صادرات برخی محصولات از جمله فولاد را به اسرائیل محدود می‌کند.

اسرائیل از فولاد در ساخت سلاح‌های کشتار جمعی خود بهره می‌گیرد و ۶۵ درصد از نیاز به فولاد رژیم صهیونیستی توسط ترکیه تامین می‌شود.

فولاد سلاح‌های اسرائیلی از کجا تامین می‌شود؟

اسرائیل به لحاظ منابع توان تامین نیاز خود را نداشته و زنجیره‌های اصلی تولید در این کشور به واردات وابسته است.

کارشناس رسانه تایمز اسراییل واندا رامی معتقد است که حمایت آمریکا از اسراییل سبب شده تا امنیت تامین کالاهای راهبردی و انرژی این منطقه برای همیشه برقرار باشد.

اما استاد دانشگاه تل‌آویو دیوید مناشری می‌گوید که اگر افکار عمومی صادرات کشورهای اسلامی به اسرائیل را مختل کند، دولت نتانیاهو با یک‌ بحران همه‌جانبه که حیات اسرائیل را به مخاطره می‌اندازد، مواجه خواهد شد.

اندیشکده راهبردی دانشگاه تهران در گزارشی آگاه‌سازی افکار عمومی کشورهای اسلامی نسبت به صادرات این کشورها به اسرائیل را مهم‌ترین راهکار توقف زنجیره‌های تولیدی دولت نتانیاهو برشمرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس